Una part de la comunitat educativa ha rebut amb molta inquietud un protocol presentat a alumnes i famílies pel qual, en cas d’un positiu a l’aula, es confinaran els no vacunats a diferència dels vacunats. Això també afectaria, no només a alumnat, sinó a docents i PAS (personal administratiu i de serveis).
A més hi ha altres aspectes discriminatoris, com que els vacunats tindrien un test d’antigen a diferència dels no vacunats, que tindrien PCR i confinament. I per últim la vulneració del dret a la intimitat i confidencialitat de les dades clíniques.
Des de GASS sostenim que aquesta vulneració dels drets fonamentals (confidencialitat, intimitat, no segregació, etc.) no té una justificació ni mèdica ni epidemiològica per l’afectació de Covid en menors. Fet que deixaria de facto exposats i estigmatitzats públicament als que no estan vacunats.
A més d’infringir:
- Articles 14, 15 i 18 entre d’altres de la Constitución;
- Article 16 de la Ley Orgánica 3/2018 de Protección de Datos Personales y Garantía de Derechos Digitales;
- Articles 18 i 19 de Ley 41/2002, básica reguladora de la autonomía del paciente y de derechos y obligaciones en materia de información y documentación clínica;
- Tractats internacionals, com l’article 24 del Tractat de Helsinki, recordem que la vacunació del Covid està en fase experimental;
Simplement es vol crear un clima hostil a la comunitat educativa per a forçar a vacunar amb un producte que ni és necessari, ni segur, ni eficaç.
Però com poden fer-ho si divendres 10/09/21 es va dir, des del Departament d’Educació contradient el seu propi Pla d’actuació, que els centres ja no poden demanar la cartilla de vacunació a les famílies? (article de La Vanguàrdia)
La resposta es troba en el protocol Gestió de casos còvid als centres educatius, que està publicat a educació. El qual explica a la pàgina 17 el funcionament del Traçacovid, pel qual Salut i Educació es poden passar informació clínica sense el consentiment ni el coneixement dels pares.
A on s’explica com es segregarà a la comunitat educativa no vacunada, quedant estigmatitzat davant la resta al ser confinada?
La resposta la trobem al Procediment d’actuació enfront de casos d’infecció pel nou coronavirus SARS-CoV-2: aquest és el document tècnic mare que explica què s’ha de fer en els centres, com la segregació de no vacunats en cas de positiu a l’aula al final de la pàgina 43.
Però totes aquestes vulneracions de drets fonamentals, lleis i tractats internacionals, quina base jurídica es pensen els polítics que té?
La resposta la trobem, entre altres, en els articles 8 i 9 del decret 41/2020 del novembre del 2020 del Parlament de Catalunya. És el decret que vulnera tots els drets fonamentals referits anteriorment: constitucionals, lleis orgàniques i tractats internacionals, sense que hi hagi una justificació epidemiològica ni mèdica per a fer-ho. Especialment en el cas dels menors d’edat.
D’altra banda, en el decret 20/2021 del 14 de setembre es va ampliar el punt 8.5 del decret 41/2020 afegint que es podria passar informació sobre vacunes covid des del Departament de Salut al d’Educació.
Què hem fet?
Per tot això el 6/10/21 es va presentar un requeriment al Gabinet del Conseller del Departament de Salut, per a que posessin fi a aquesta deriva, que lluny de prevenir danys a la salut dels menors i la resta de la comunitat educativa, acabarà causant més impactes pels efectes adversos de les vacunacions i del clima fomentat pels polítics i els mitjans de comunicació de por, desconfiança i histèria en l’alumnat.
A la fi hi ha dos aspectes importants per a oposar-se a l’actual protocol:
1- Vulneració de la intimitat i confidencialitat de dades mèdiques.
2- Tracte discriminatori entre vacunats i no vacunats, sense cap base mèdica, ni científica, ni epidemiològia.
En aquest sentit, necessitem que ens ajudeu a moure la informació. Tal mateix, com veiem que lluny de corregir aquestes mesures estem armant una denúncia al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.